IndyCar Serien

IndyCar serien, introducerad av Tony Geogre, ägaren av Indianapolis Motor Speedway, är den högsta nivån för amerikanska formelbilar.

1138767-open-wheel-race-car-5

De nuvarande mästerskapen började 1996 under namnet Indy Racing League som en konkurrent till Champ Car klassen som på den tiden fortfarande kallades för CART. Indy Racing League var menat att vara ett mindre kostsamt alternativ till CART, som hade blivit mer och mer beroende av kostsamma maskiner och utländska förare. I 2008 slog sig de båda organisationerna samman.

Sedan serien startade har IndyCar seriens event sänts på flera olika TV-nätverk i USA, inkluderande ABC, CBS, ESPN, Fox, FSN och TNN, men från och med 2009 började Versus, nu känt som NBC Sports Network, ett 10-års kontrakt att sända 13 lopp per säsong medan de kvarvarande loppen, som inkluderade Indianapolis 500, skulle stanna kvar hos ABC fram till 2018.

Under de åtta första åren sedan serien bildades var det bara en icke-amerikansk förare som vann serien och det var svenska Kenny Bräck, som vann 1998 i teamet A. J. Foyt Enterprises. Han är fortfarande den enda svensken som har vunnit IndyCar series.

Amerikanen Sam Hornish Jr. var den första föraren som tog mer än en vinst i IndyCar serien, han vann både 2001 och 2002, fyra år senare tog han sin tredje vinst. Nyzeeländaren Scott Dixon har sedan 2013 lika många vinster som Sam Hornish Jr. men flest vinster has sedan 20011 av britten Dario Franchitti då han tog sin fjärde vinst.

Oddsen var på Franchittis sida även under 2013, men i det andra Houston loppen kolliderade han med Takuma Sato i det sista varvet. Många liknade Franchittis krash med Kenny Bräcks krash i 2003. 13 åskådare blev skadade av flygande bildelar och Franchitti drabbades av en ryggradsfraktur, en fraktur i sin högra fotled och en hjärnskakning.

På grund av dessa skador blev han tillsagd av sina läkare att kan inte kunde fortsätta tävla utan att riskera permanent paralysering. Franchitti drog sig tillbaka från racing på läkarnas rekommendationer men stannade kvar i andra kapaciteter hos Chip Ganassi Racing.